onsdag 6. februar 2013

Sosial kompetanse


Hei!

Sosial kompetanse handler om å kunne samhandle positiv med andre i ulike situasjoner. Det er noe d u må lære, og som vi utvikler gjennom hele livet. Nå skal jeg skrive om de syv forskjellige ferdigheter og komme med noen eksempler fra praksis. 

Empati og rolletaking:
Det var en situasjon der det var et barn som hadde slått seg og det kom en jente bort til meg og sa ifra. Når jeg kom til personen som hadde slått seg sto den andre jenta og trøstet henne sammen med meg, den lille jenta gjentok det hun som hadde slått seg sa og snakket av egen erfaring at det er veldig vondt. Jeg synes dette var så søt måte og vise empati på fra hun som trøstet. Når du jobber med barn er det viktig å ha empati, å kunne sett seg inn i barnas situasjon og føle med han/hun.

Prososial atferd:
Når barna sitter og tegner kan de ofte fortelle dem om hvor fine tegningene til de andre og si at de er så misunnelig. De er ofte med på å trøste når andre slår seg, her om dagen da var det en gutt som hadde fått ballen i ansiktet og det var ingen voksne tilstede akkurat da, men når de kom bortover til meg så gikk alle gutta bak og trøstet og hjalp han bort til en voksen. De vet godt hvordan de skal ta vare på hverandre og utfører positive sosiale handlinger. De viser tydelig at de bryr seg om hverandre.

Samarbeidsferdigheter:
På SFO foregår det ofte perling, da er ofte jentene samlet og perler sammen. De er veldig flinke til å «plukke til hverandre», en plukker ut farger fra den store boksen og den andre perler. Det er et veldig fint samarbeid og de hjelper og deler med hverandre. De gir hverandre også mange komplimenter om hvor fint resultatet deres blir osv. 

Selvkontroll:
Hvis man vet at man kanskje er dårlig på å løse konflikter, vet de godt med seg selv at de skal komme til en voksen når de ikke greier å løse den selv. Vi har en i klassen som er god på å havne i konflikter, og dårlig til å komme ut av dem. Når ikke det er noen voksne tilstede finner de andre barna gjerne en voksen med en gang og sier ifra hva som har skjedd sånn at vi kan hjelpe til. Selvkontroll handler om å tilpasse seg fellesskapet og ta hensyn til andre. 

Selvhevdelse:
Det er viktig at barna sier det de mener og står på sitt. Hvis noen forteller dem at de har riktig da, oppnår de er utrolig bra selvfølelse som vil føre til god selvhevdelse.

Ansvarlighet: 
Barna må få være med på å bestemme og ta avgjørelser, samtidig som de må ta konsekvensene av de valgene de tar. Ansvarlighet betyr også å ta vare på sine egne eiendeler, barna i klassen kan ofte miste pennalet uten å vite hvor de har lagt det. Dette handler om ansvarlighet ovenfor sine egne eiendeler, de må passe på tingene sine, men også andre sine og ikke rote det bort. 

Lek, glede og humor:
Lek er viktig for alle barn. Derfor må barn kunne skille lek fra annen aktivitet og lære seg å tolke ulike lekesignaler. Det er ofte rollelek som foregår når barn leker, gjerne mor, far og barn. Hvis det oppstår en konflikt så skjønner de at det ikke er en del av leken om noen blir lei seg på ekte og begynner å gråte helt plutselig. De øver på å høre på andre sine ideer, forslag og innspill, men av og til er det vanskelig å bli enige.

Hvordan utvikles sosial kompetanse?

Det utvikles hele tiden gjennom handlinger og opplevelser. Men det kan også komme helt naturlig gjennom lek og samvær med andre barn, voksne eller sammen med familien. Det endres over tid, det er ikke slik at enten så har du sosial kompetanse eller så har du det ikke. Det kan læres og øves på opp på lik linje med andre ferdigheter og kunnskaper.

Sosial kompetanse er viktig for at barna skal ha større nettverk og bedre støtte i hverdagen. Hvis man ikke får utviklet god sosial kompetanse kan man føle seg utenfor. Man oppfører seg helt annerledes enn de som har god sosial kompetanse og vet hvordan de skal oppføre seg i samfunnet ovenfor andre. Etterhvert som man blir eldre vil dette med god sosial kompetanse dukke opp i mange situasjoner, man kan bli holdt utenfor av vennene sine, de kan oppleve at de ikke får seg jobb, de kan ha dårlig både psykisk og fysisk helse.



- Martine

2 kommentarer:

  1. Hei, Martine! du får frem det viktigste i alle punktene, og drar inn veldig mange gode eksempler fra praksis. Alt du skriver er helt riktig. Det viser at du har masse kunnskap. Kjempebra skrevet, stå på :D

    SvarSlett
  2. Du har fått med deg mye bra fagstoff som er lærerikt. Bra.

    SvarSlett